Taktické cvičení prověřilo funkčnost nového zabezpečení Březenského tunelu
Cvičení Hasičského záchranného sboru Správy železnic prověřilo fungování nového zabezpečovacího systému Březenského tunelu, včetně unikátního systému Accur8vison založeného na přesné laserové detekci. Druhý nejdelší železniční tunel na našem území se nachází na trati z Chomutova do Žatce. Instalace zařízení na portály tunelu přispěje k eliminování neoprávněného vstupu osob do jeho tubusu a tím dojde ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu.
Špičková moderní technologie systému Accur8vison využívá k detekci pohybu kombinaci technologie LiDAR (známé třeba z autonomních vozidel) a kamerového dohledu. Technologie LiDAR pracuje na obdobném principu jako radar, ale namísto rádiových vln používá světelný paprsek emitovaný laserovou diodou a vyznačuje se velmi vysokou přesností detekce v rozmezí 2 až 3 cm. V systému jsou zakomponovány rovněž prvky virtuální reality simulující reálný svět za pomoci 3D map, vytvořených v systému Unity, jež se využívá i pro tvorbu počítačových her či ve filmové tvorbě.
Nový zabezpečovací systém je jedinečný i přesnou lokalizací všech pohybujících se objektů ve střežené zóně a díky své unikátní technologii dokáže směrovat otočné kamery přímo do místa vzniku poplachu a zcela autonomně sledovat narušitele a směr jeho pohybu. Umí automaticky vyzvat narušitele k opuštění střeženého prostoru ve čtyřech jazykových mutacích, a pokud neuposlechne, upozorní na nebezpečí výpravčího. Celý proces dohledu a reakce na situaci se tím značně zrychluje.
V případě, že výpravčí vyhodnotí poplachové hlášení jako závažné narušení bezpečnosti, zastaví provoz na trati a dohled celého systému střežení si přebere Hasičský záchranný sbor Správy železnic přímo ze svého dispečinku v Chomutově, kde je zřízeno další dohledové pracoviště. Pro stále vytíženější konvenční tratě a budoucí fungování vysokorychlostních tratí jde o nezbytný prvek celé skládačky bezpečného železničního provozu.