Nejdelší železniční most u nás má svou poštovní známku
Autorem grafického návrhu nové příležitostné písmenové poštovní známky z edice Historické památky, kterou Česká pošta uvede do prodeje ve středu 24. března, je Milan Bauer. Motivem známky je Negrelliho viadukt s projíždějícím dobovým vlakem. Stavba historicky prvního pražského železničního mostu začala na jaře před 175 lety.
Negrelliho viadukt (nazývaný též Karlínský viadukt, dříve obecně viadukt Společnosti státní dráhy) byl postaven jako součást drážďanské větve projektu Severní státní dráhy Olomouc – Praha – Drážďany. Stavba měla být svěřena Janu Pernerovi, který spolupůsobil při navrhování trasy do Drážďan a zřejmě navrhl i současné vedení Negrelliho viaduktu. Při nehodě však zemřel, a proto stavbu řídil inženýr Alois Negrelli. Dodavatelem byly firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny. Stavební náklady činily jeden a půl milionu zlatých. Most byl budován nad tehdy ještě neregulovanou řekou. Materiál byl přivážen po vodě z Kamýku nad Vltavou a opracováván na místě. Žula byla těžena ve Schwarzenberském lomu, který je dnes zatopen Orlickou přehradní nádrží. Na stavbě pracovalo až 3000 dělníků různých národností. Při stavbě byly poprvé ve větší míře použity parní zvedací stroje. Ve světovém měřítku šlo o ojedinělou stavbu, mnohde se v té době stavěly obdobné mosty ještě ze dřeva. Most byl budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849 a uveden do provozu 1. června 1850. V současné době druhým nejstarším dochovaným pražským mostem přes Vltavu. Do roku 1910 byl nejdelším mostem Evropy a dosud je to nejdelší železniční most ve střední Evropě. Tvoří jej celkem 87 kamenných oblouků, z nichž je 77 pískovcových a 8 žulových. Začátek viaduktu leží v části Nového Města spadající do Prahy 8. Nad autobusovým nádražím Florenc tvoří hranici mezi Novým Městem a Karlínem, pak pokračuje územím Karlína přes vltavský ostrov Štvanice do bubenské části Holešovic.
Společně se známkou vychází i obálka prvního dne vydání (FDC) s portrétem rakouského dopravního inženýra Aloise Negrelliho a známkový sešitek, které navrhl též Milan Bauer.
Nominále známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 19 Kč.
Příležitostnou písmenovou poštovní známku vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. metodou ofsetu v nákladu 600 000 ks, známkové sešitky v nákladu 13 000 kusů a FDC digitálním tiskem v nákladu 3 000 kusů.
Novou příležitostnou poštovní známku si mohou zájemci zakoupit na vybraných poštách nebo v e-shopu na webových stránkách České pošty.